Marketing rekomendacji

W 2010 roku SMG/KRC przeprowadziło badania efektywności działań w zakresie marketingu rekomendacji, na podstawie kampanii „product seeding”. Jak wynika z badania, osoba która otrzymała produkt do przetestowania poleciła go średnio kilku kolejnym osobom. Pokazuje to moc kampanii marketingu rekomendacji.
Coraz więcej firm decyduje się na włączenie rekomendacji do promocji swojej marki.  Zakres rekomendacji jest właściwie nieograniczony. W związku z tym, że konsumenci już nie chcą oglądać reklam w tv, blokują reklamy w przeglądarkach, ale lubią rozmawiać o produktach zauważono potencjał w marketingu rekomendacji. Dowodzą temu agencje marketingowe. Dzięki rekomendacjom Ekspertów informacje o produktach dotarły do setek tysięcy osób.
Do akcji wybiera się szczegółowo wyselekcjonowaną grupę Ekspertów, którzy produkty przetestują, zarekomendują znajomym oraz wyrażą opinie na temat testowanego produktu. Pozwala to na dotarcie do dużej grupy osób, które będą po prostu rekomendowały markę dalej. Ten typ marketingu ma budować siłę i pozycję marki. Aby kampania się sprawdziła, należy wyróżnić kilka etapów:

  • Po pierwsze, należy ustalić cel kampanii- czy ma to być stworzenie nowej marki, czy poprawienie wizerunku już istniejącej.
  • Po drugie, ważne żeby produkt trafi do odpowiedniej grupy odbiorców, analizując ich styl życia, zainteresowania, kontakty towarzyskie.
  • Po trzecie, należy wyróżnić cechy, na które Ekspert ma zwrócić uwagę, co sprawia, że nasz produkt jest inny niż wszystkie.
  • Po czwarte możemy marketing rekomendacji „opakować” w inne narzędzia- dołączyć kampanię promocyjną w mediach, online, kampanię outdoorową, aby zwiększyć skuteczność rekomendacji.

Ważne, żeby rekomendacje były uczciwe i szczere. Muszą pochodzić od osób, które identyfikują się z  produktem, lubią i chętnie polecają, bo jest dobry.